Udfordringer
Danmark bruger årligt et trecifret milliardbeløb på børne- og ungeområdet. Alligevel realiserer mange danske børn ikke deres potentiale. 15 pct. af de 15-årige er meget dårlige læsere. To år efter at have afsluttet folkeskolen er 18 pct. af de unge ikke i gang med en uddannelse.
Både disse unge og den store andel af unge, der efterfølgende falder fra en ungdomsuddannelse, har stor risiko for at havne i en restgruppe, der aldrig får taget en uddannelse. En gruppe, der har markant større risiko end resten af befolkningen for kroniske, fysiske og mentale sundhedsproblemer, misbrug, selvmord, social isolation, ustabilt og dårligt familieliv, materiel fattigdom, kriminalitet og arbejdsløshed. Alle forhold der samlet set bidrager til dårlig livskvalitet.
Dorte McGugan Pedersen, udviklingschef i TrygFondenVi arbejder for, at flere børn og unge får en kompetencegivende uddannelse
Målsætninger
- Alle børn og unge (herunder udsatte) får de bedste muligheder for at udvikle og skærpe deres personlige, sociale og faglige kompetencer.
- Flere professionelle og frivillige, der arbejder med børn og unge, gør brug af effektive metoder, der styrker personlige, sociale og faglige kompetencer.
- Vi skal udvikle og afprøve effektive metoder, der styrker personlige, sociale og faglige kompetencer.