Søg støtte

Søg

Børn og unge

Fælles fra start

Alle børn og unge har brug for en hverdag med skolegang og fritidsliv i fællesskaber med jævnaldrende. Vi vil bidrage til, at børn der vokser op i familier, der er alvorligt udfordret eller selv er udfordret af psykiske og sociale vanskeligheder, får mulighed for at leve et så normalt liv som muligt.


Udfordringer

I Danmark har de fleste børn et godt børne- og ungeliv, som er præget af omsorg, tryghed og udvikling. Men nogle børn vokser op i familier med fx psykisk eller fysisk sygdom, misbrug, vold, kriminalitet eller er selv udfordret af psykiske vanskeligheder eller sociale problemer. Og det kan give dem ringere chancer i livet end andre børn.

Der er stor forskel på, hvordan børn og unge tackler svære udfordringer, men byder hverdagen på for mange belastninger, kan det have både kognitive, følelsesmæssige og fysiske konsekvenser senere i livet. Vi kan ikke fjerne alt det svære i børns liv, men vi kan blive bedre til at reducere modgangen. Samtidig er der meget, der peger på, at når sårbare børn og unge kan leve så normalt et liv sammen med jævnaldrende, er det en stabiliserende faktor. 

Vi arbejder for, at sårbare børn og unge skal leve et liv tættere på det liv, andre børn og unge har.

Ditte Ehrenreich, projektchef

Vores fokus

  • Flere sårbare børn og unge har en barndom og ungdom sammen med andre børn og unge i en hverdag, der ligner deres så meget som muligt.
  • Flere sårbare børn og unge gennemfører grundskole og ungdomsuddannelse.

Fælles fra start - spørgsmål og svar

Hvem skal indsatserne gavne?

0-25-årige, der:

  • vokser op i en familie, hvor forældrene er udfordret af fx alvorlig psykisk eller fysisk sygdom, misbrug, vold, kriminalitet eller fattigdom.
  • selv er udfordret i dagtilbud, uddannelse, familie eller fritidsliv fx på grund af stærk mistrivsel, adfærdsudfordringer eller psykiatriske diagnoser.

Hvad lægger vi særligt vægt på?

  • At udvikle, afprøve og udbrede indsatser,
    – der går på tværs af fx psykiatri, socialforvaltning, skole og civilsamfund og hjælper familien tidligt.
    – med fokus på inklusion af sårbare børn og unge i fællesskaber med andre børn og unge.
  • Inddragelse af børn og unges perspektiv i beslutninger, der vedrører deres liv.
  • Udvikling af metoder til at måle kvalitet og resultater, som er relevante for børn, unge og fagprofessionelle.
  • At viden der opbygges kan omsættes og udbredes i praksis.
  • At praksis tager afsæt i viden om hvad der virker bedst.

Har du spørgsmål?

Ditte Ehrenreich

Projektchef