Udfordringer
Uddannelse har ikke kun positiv effekt på tilknytningen til arbejdsmarkedet og indkomst, men også på helbred, deltagelsen i samfundslivet samt social og mental trivsel. I Danmark er 45.000 unge mellem 15 og 25 år hverken i uddannelse eller job. Denne gruppe har markant større risiko end resten af befolkningen for kroniske, fysiske og mentale sundhedsproblemer, misbrug, selvmord, social isolation, et ustabilt og dårligt familieliv, materiel fattigdom, kriminalitet og arbejdsløshed. Alle forhold, der bidrager til dårlig livskvalitet.
Der er solid viden om, at de børn, der har udfordringer med trivsel og læring tidligt i livet, også har betydelig risiko for at klare sig dårligt senere i uddannelsessystemet. Derfor er der et stort potentiale i at hjælpe forældre, fagpersoner og civilsamfund til at støtte børnene så tidligt som muligt.
Ditte Ehrenreich, projektchefVi arbejder for at ruste børn og unge til uddannelse
Vores fokus
- Flere børn og unge gennemfører grundskolen med et resultat, som gør dem i stand til at gå videre med en uddannelse.
- Flere unge gennemfører en ungdomsuddannelse.
Parat til læring - spørgsmål og svar
Hvem skal indsatserne gavne?
0-25-årige.
Hvad lægger vi særligt vægt på?
- At udvikle, afprøve og udbrede indsatser,
– der sætter tidligt ind for at styrke trivsel, faglige kundskaber, personlige og sociale egenskaber samt begejstring for at lære.
– der har fokus på skolefravær.
– der har fokus på søgning og gennemførsel af erhvervsuddannelse.
– der styrker rummelighed i og sammenhænge mellem dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelse. - At viden der opbygges kan omsættes og udbredes i praksis.
- At praksis tager afsæt i viden om hvad der virker bedst.